Most u Královského památníku
1843
charakteristika
Roku 1843. Poněvadž starý kamenný hraniční most u Královského památníku byl na spadnutí a zúžil se na pouhé 2 sáhy, 2 stopy a 6 palců do té míry, že se tam nezřídka přihodilo neštěstí, a poněvadž jeho pět oblouků o 3 sázích a 3 stopách, z největší části zanesených bahnem, nedovolovalo projít povodním a vjezdy na most na obou stranách byly zakřivené a tak příkré, že měly stoupání na sáh na moravské straně až 7 a na české straně až 10 palců, povolila Jeho Výsost císař Ferdinand rozhodnutími z 8. dubna a ze 7. listopadu tohoto roku postavení nového mostu s obloukem o rozpětí 100 stop a dvěma podjezdy, zároveň jako vodními propustěmi, nad starým mostem. Dále přeložení silnice Terčovou ulicí a tím také mírnější přeložení silnice na české straně. Náklady byly schváleny částkou 42963 zlatých konvenční měny. Stavba začala pod vedením inženýra Tannabauera z c. k. stavebního ředitelství roku 1844 a byla dokončena v roce 1848. 1844.25 Stavbu získal při licitaci hostinský Hess z Přibyslavě za 39999 zlatých ve stříbrných penězích. Poněvadž však podpěry tohoto mostu stály velké sumy - neboť nebyl nalezen žádný podklad, a proto musel být celý most postaven na jehlách - a hostinskému Hessovi jeho jmění nestačilo, ztratil svou kauci 40000 zlatých a most musel potom dostavět sám stát.
-